V červnu a v červenci 2011 se mi naskytla skvělá příležitost podívat se na 23 dní do Vietnamu a Kambodži. Letěla jsem z Prahy s leteckou společností Aeroflot, jejíž servis byl velmi příjemný. Let mezi Prahou a Moskvou trval dvě a půl hodiny. V Moskvě jsem měla čtyři hodiny na přestup, což bylo tak akorát dost času, abych mohla přejít na sousední nový terminál a dát si chutnou večeři.

Čas velmi rychle utekl a než jsem se nadála, tak jsem nastupovala do letadla. Každé sedadlo mělo svou vlastní obrazovku s bohatou nabídkou filmů, hudby, zpráv a dalších informací. Samozřejmostí bylo několik časopisů u každého sedadla. Během letu byly servírovány dvě teplá chutná jídla. Cesta ubíhala rychle a za dvanáct hodin jsme byli v Hanoji.

Hanoj

Letiště je velmi malé, takže se na něm každý snadno zorientuje. U východu nás čekal průvodce naší partnerské CK s kartičkou s našimi jmény a auto s řidičem. Průvodce nám během hodinové cesty do centra města vykládal o Vietnamu a Hanoji zajímavosti z historie.

V recepci hotelu nás zaregistroval a vybrali jsme si několik hodin na odpočinek. Odpoledne jsme se vydali do historického centra města, které je plné ruchu, vůní a barev. Všude jezdí mnoho mopedů a celkově to tu žije. V každém domě je malý obchůdek, i když, celkově jsou domy mnohem užší, než je u nás zvykem.

Po Staré čtvrti jsme se projeli na rikšách a užívali si krásy Centrálního jezera. Večer jsme šli na představení s vodními loutkami, které mě velmi nadchlo. Nádherná hudba, perfektní kulisy a netradiční představení je zážitkem pro každého. Další den jsme šli k Ho Či Minhovu památníku, viděli jsme Jednosloupou pagodu a prohlédli jsme si chrám Literatury, což je bývalá vietnamská univerzita z 11. století. Válečné muzeum, které dříve sloužilo pro zajaté vojáky z války, mě překvapilo tím, jaké tam vězni měli doslova luxusní podmínky k životu.

Halong

Následujícího rána jsme se vydali malebnou krajinou směrem k halongské zátoce, kde jsme v přístavu nastoupili na luxusní loď, která se s námi plavila mezi vápencovými skálami, vystouplými z moře.

Modrá obloha, šplouchání vody a dokonalý palubní servis s několika výtečnými chody si nás naprosto získal. Luxusní kajuty poskytují veškeré pohodlí hotelového pokoje a bohatý program zajistí zábavu po celou dobu plavby. Podívali jsme se do největšího jeskynního komplexu v Asii, Cave of Marvel a také na plovoucí vesnici, kde každá rodina žije v malém domku na vodě. Na noc se kotví blízko pevniny u Titova ostrova.

Večer kdo chtěl, tak se mohl vykoupat. Kdo chtěl zažít adrenalin, tak skákal z různých pater lodi do vody. Druhý den ráno jsme se šli podívat na vrcholek Titova kopce, odkud byl nádherný výhled do zátoky. U ostrůvku je malá pláž ke koupání. Po chutné večeři jsme se vydali zpět na pevninu a do Hanoje. Cestou jsme se ještě stavili v obchodě s pravými perlami a polodrahokamy.

Siem Reap

Z Hanoje jsme přímým letem přeletěli do Siem Reapu, nejnavštěvovanějšího města Kambodži s UNESCO památkami v komplexu Angkhor. Krásné, nově vystavěné letiště v khmérském stylu je naprosto dokonalé. Nepřipadala jsem si jako na letištní ploše, ale jako někde v muzeu.

Celá oblast je poseta pozůstatky raně středověkých chrámů vystavěných Khméry. Chrámy byly původně s hinduistickými božstvy, ale postupem času byly dostavěny sochy Buddhy a buddhismus doposud zůstává hlavním náboženstvím země. Nejznámějším chrámem a také největším komplexem na Zemi je Angkhor Wat. Velmi magické jsou procházky mezi jednotlivými částmi chrámu, stoupání a zase klesání s nádhernými výhledy do okolní džungle. Průvodce nám říkal zajímavosti u soch a reliéfů – většina soch má zobrazovat pozemské soupeření dobra a zla a je na každém člověku, aby se rozhodl, co u něj zvítězí.

Phnom Phen

Letecky jsme se přesunuli do Phnom Phenu, kde nás čekal nový průvodce s řidičem a autem. I zde nás čekal bohatý program v podobě královského paláce, Národního Muzea, věznice S21 a ústřední tržnice. Pro mě byl nejzajímavější Královský palác s mnoha budovami a pozlaceným reliéfem. Celé to místo působilo velmi majestátně a vznešeně. Večer jsme se šli projít k řece a cestou zpět jsme zkoušeli štěstí na trzích, kde se muselo smlouvat. Nějaké suvenýry jsme získali i za velmi příjemnou cenu.

Chau Doc

Další den kolem poledne jsme se přesunuli do přístavu a nalodili jsme se na člun a vyrazili směrem k městečku Chau Doc ve Vietnamu. Cesta po Mekongu byla velmi příjemná a osvěžující. Okolní vesnice, rýžová a kukuřičná polička nabízela různé druhy zeleně k obdivování. Samotné městečko má asi milion obyvatel a všichni využívají blízkosti Mekongu, ať pro rybaření, dopravu či rekreaci.

Can Tho

Město Can Tho slouží jako hlavní místo na Mekongu, kam směřují všichni turisté. Největší atrakcí jsou plovoucí trhy. Vietnamci mají na svých loďkách různé zemědělské komodity, které prodávají či navzájem směňují. Aby bylo dobře vidět, co kdo prodává, tak mají vztyčenou tyčku s upevněnou zeleninou či ovocem. Každý si tak může z dálky vybrat, kterým směrem popluje.

Saigon – Ho Či Minhovo město

Po příjemném noclehu v hotelu u Mekongu jsme se ráno vydali do Saigonu. Vzdálenost mezi Can Tho a Saigonem je zhruba čtyři hodiny autem, včetně zastávky na oběd. Příjezd do Saigonu byl pompézní – živoucí město plné mopedů, aut a kol. Všude přítomný městský ruch dával tušit, že jsme v nejživějším a také největším městě Vietnamu. V centru všeho dění. Po ubytování v hotelu jsme vyrazili na obhlídku města. Viděli jsem Katedrálu Notre Dame, hned naproti ní je historická budova stále funkční pošty. Následoval palác Sjednocení – krásná funkční budova s velikou zahradou, která přímo lákala k odpočinku. Také jsme se zajeli podívat na čínskou tržnici, která se vůbec nedá srovnat s tím, co známe z domova.

Nha Trang

Ze Saigonu jsme přeletěli asi po hodině příjemným letem do moderního přímořského letoviska Nha Trang, kde se konali i soutěže Miss Universe. Nha Trang se pyšní mnoha desítkami kilometrů pláží a hlavně ideálním počasím skoro po celý rok. Také je to nejrušnější letovisko Vietnamu, které by nikdo neměl vynechat. Mnoho moderních hotelů nabízí výhled na tyrkysové moře a na světlou pláž. Krásné koupání a dokonalý servis udělal z Nha Trangu místo, kam se chci ještě 100% jednou vrátit.

Danang – Hoi An

Přímým letem z Nha Trangu jsme se dostali rovnou do Danangu, cesta trvala asi 45 minut. Na letišti nás opět čekal průvodce s řidičem. Při cestě před DaNang jsme se stavili v čamském muzeu, které je plné nádherných soch z 11. a 12. století.

Jinak je to hlavně moderní rostoucí město s nádhernými plážemi. Cesta mezi DaNangem a Hoi An trvá asi 30 minut a je plná zajímavých míst. Hoi An je město, památka UNESCO, s historických centrem a starými obchodními domy. Je také proslavené pro výrobu hedvábí. Krásné pláže lákají k několikadennímu odpočinku, kterého jsme využili. Nádherně odpočinutí jsme se letecky vrátili do Hanoje, odkud jsme odletěli zpět přes Moskvu do Čech.

Pokud jste se po přečtení mé zprávy z cest inspirovali a toužíte po podobných cestovatelských zážitcích, ráda vám připravím dovolenou na klíč. Prosím, kontaktuje mě na tel. čísle +420 724 730 004 nebo emailem zajezdy@deluxea.cz. Renata Kysilková