Cestování je možné i v dnešní koronavirové době!

Mnoho exotických destinací má stále otevřené hranice a pokud si přejete vycestovat a užít si dovolenou na bělostných plážích, neváhejte a rezervujte si svůj pobyt právě nyní!

Nicméně člověk si při cestování v této době musí být jistý, že na dovolenou opravdu chce a počítat s tím, že ho to bude stát o trošku více úsilí než dříve. Kromě příprav před cestou musíme myslet i na to, že se letové řády neustále upravují dle aktuální situace a pokud vyloženě neletíme last-minute, musíme se jim přizpůsobit a třeba i o nějaký den termín posunout. Pak už jen formality a konečně odletět do vysněného ráje.

Naše služební cesta nezapočala na letišti jako obvykle, ale tentokrát už v místě našeho bydliště, kde jsme se objednali a podstoupili PCR testy nutné pro vstup na Maledivy. Před odjezdem na letiště se vždy ujišťuji, jestli mám tři P (pas, peníze, pojištění). V době koronavirové se P rozrostlo na číslo 5 (pas, peníze, pojištění, PCR test a příjezdový formulář). Vše máme komplet a cesta na letiště může začít! Pro upřesnění, příjezdový formulář je nutné vyplnit před příjezdem na Male, ale platnost má nejvíce 24 hodin. Vyplňujeme tedy online během cesty na letiště. Vyklikat se dá i v mobilu. Kromě standardních informací ohledně pasu, letů apod. je nutné do něj nahrát svoji fotografii a negativní PCR test. Za 5 minut hotovo. Doporučuji uchovat si QR kód pro kontrolu v mobilu.

Letiště Praha

Na letišti v Praze bylo vidět, že se během zavření hranic pracovalo. Prošlo inovací a působilo na nás svěžím a čistým dojmem. I když v ten den bylo kolem 50 odletů, na letišti to znát nebylo. Tomu, že je po nejvyšší letní sezóně, odpovídala také nulová fronta odběrového místa na PCR testy po příletu z červených destinací. Nelze ho minout, je přesně v polovině cesty mezi oběma terminály. Check in u Qatar Airways proběhl hladce. Kromě pasu si vyžádají certifikát negativního PCR testu. Velmi doporučuji zaskočit na oběd do patra do bufetové restaurace na terminálu 1. Také prošla inovací a jídla jsou cenově velmi přijatelná a navíc opravdu chutná!

Na letišti většina duty free obchodů otevřená, restaurace také. Letiště se v této době liší tím, že je zde méně lidí, v rouškách a všude jsou k dispozici desinfekce. V odletovém gatu Qatar Airways jsme po kontrole příručních zavazadel dostali štíty, se kterými, společně s rouškou, vstupujeme do letadla. Když se rozhlédneme, právě v tomto momentu si uvědomujeme jak se věci změnily a že by tomu ještě před rokem nikdo z nás nevěřil!

Na palubě Qatar airways a v tranzitu

Přiznám se, že jsem v letadle přemýšlela o tom, jak budu 14 hodin se štítem a rouškou dýchat, bylo teplo... Nicméně s dokončením boardingu se spustilo chlazení a na štít s rouškou jsme si popravdě už ani nevzpomněli. Naopak mě po celou dobu chránil proti chladnému a suchému vzduchu v letadle, což zejména ženy ocení! Jo a nezapomeňte si sundat fólii z obou stran štítu. My přes něj první minuty skoro neviděli, než nám to došlo.

Stevardi nás vítají v ochranném obleku, roušce a brýlích. Na sedačce každý cestující najde antibakteriální gel, roušku a rukavice pro libovolné použití během letu. Letadla jsou vybavena Hepa filtry, které zajišťují filtraci vzduchu během celého letu a odstraňují 99,97% všech virů a bakterií. Večeři si užíváme se sklenkou vína a roušku se štítem samozřejmě sundáváme. Letíme oblíbeným Dreamlinerem a servis je stále stejně skvělý. Snad jen čerstvě rozehřáté pečivo je balené.

Přestup v Dauhá proběhl rychle a hladce. Před security kontrolou přístroj měří procházejícím cestujícím teplotu. Na tabuli nás překvapilo množství odletů a opravdu na letišti bylo poměrně hodně lidí. Na chvíli jsme měli pocit, že se situace vrací pomalu do normálu… Obchody, salonky i food court běží normálně. Vyjímkou je pouze prozatím uzavřený salonek cestujícíh v první třídě.

Přesouváme se do gatu a usmálo se na nás štěstí v podobě upgradu do business! Qatar má v boeingu 777ER naprosto vyjímečné a prostorné, uzavíratelné Qsuite. Právě protože jsou suity uzavíratelné, sundáváme si štíty až do přistání! Pomalu se vznášíme do oblak a vychutnáváme sklenku pravého šampaňského. Pak přicházejí krevety, mušle, dezert a Godiva... Jó, takhle bychom mohli létat pořád!

Po přistání

Na Male bylo letiště docela prázdné. Příletů je tu zatím kromě Qatar a Emirates pomálu jen ze Srílanky a Singapore v daný den. Personál nám digitálním teploměrem měří teplotu a na imigrační si k pasu vyžádají QR kód příjezdového formuláře a PCR test. Za chvíli vycházíme a hledáme stánek našeho resortu. Za 15 minut i s přivítáním jsme na lodi směr Paradis island! U nás 10 stupňů a proto na nás v plné síle dýchla ta pravá dovolenková atmosféra! Uvědomujeme si jak by bylo smutné, kdyby se cestování nevrátilo s nějakým kompromisem zpět a nemohli bychom zažívat tyto nenahraditelné chvíle a utíkat do krásných míst naší planety v době, kdy by u nás psa ven nevyhnal. Myslím na to, že důslednější příprava a přizpůsobení se případným změnám před odletem se nakonec prostě vždy vyplatí!

Paradise Island Resort & Spa*****

Na resortu nám po příjezdu změřili teplotu a na recepci všichni s pomocí personálu vyřizujeme v několika minutách online check in. Za chvíli už vybalujeme zavazadla na pokoji. Roušku jsme měli pouze při příjezdu. Kromě desinfekce rukou při vstupu do restaurace jsme najednou na místě, kde jakoby žádný koronavirus nebyl. Je to nádhera úplně na všechno zapomenout a nechat se unášet nekonečnými odstíny modré, bílým pískem nebo jasně zelenou barvou všudepřítomných kokosových palem … Prostě ráj!

Resort Paradise Island se pyšní výhodnou polohou jen pár kilometrů od hlavního ostrova Malé. Cesta lodí zabere zhruba 20 minut. Tropickou zeleň lemují vilky podél pláže. Po zpevněných cestičkách denně hravě splníme i více jak 10 tisíc kroků. Půjčení kol je samozřejmě k dispozici za malý poplatek, my ale rádi chodíme... Na ostrově v době naší návštěvy dobíhají práce a bazén je pod rekonstrukcí. S ním i jedna řada plážových vilek, ale to nám vůbec nevadí. Ostrov je rozlehlý a nijak nám to nenarušuje odpočinkové naladění. Naopak bych tu chtěla být, až se práce dokončí, vypadá to parádně!

V bufetové restauraci si každý přijde na své. Indický koutek, italský, salátový bar, mezinárodní kuchyně, ovoce a sladký koutek. Vyznavači fine dining si mohou zarezervovat stůl v jedné z ala karte restaurací. Vyzkoušeli jsme pizzu v italské a můžeme jedině doporučit!

Protože, kromě jídla, si také rádi dáme trochu do těla, druhý den se přihlašujeme na kayak, půjčujeme šnorchl, zkoušíme skvěle vybavené fitness centrum a prostě si užíváme den. Nudit se rozhodně nebude nikdo. Kromě nabízených výletů za rybařením, potápěním nebo šnorchlováním si můžete zahrát volejbal, tenis, badminton, squash, stolní hry nebo třeba kulečník…I děti tu mají vlastní koutek s bazénem!

Každý večer kolem 7 hodiny přichází krmení rejnoků. Poslední večer máme štěstí a 3 připlavou! Krásný zážitek! Nevidíme je ale poprvé, stačí důkladně pozorovat pod hladinou při šnorchlování…

Odlet domů a 9h tranzit v Dauhá

Před odletem domů opět vyplňujeme maledivský, tentokrát odletový formulář a k tomu i příjezdový domů, do Čech. Ukládáme oba formuláře s QR kódy do mobilu a, i když se nám velmi nechce do reality všedních dní, odplouváme zpět na letiště. Večer tu zatím odlétá jen Qatar. Před kontrolou projdeme měřením teploty a míříme na kávu a do gatu. Podle zaplněných sedaček to vypadá na poměrně plný let do Dauhá, což je milé vidět! Opět dostáváme upgrade, nasazujeme štíty a vznášíme se se sklenkou do oblak!

V Dauhá i při cestě zpět poměrně plné letiště. Protože aktuálně Qatar neoperují dvě linky do Prahy, na přestupu čekáme 9 hodin a tak je nejlepší variantou přikoupit si salonek nebo terminálový hotel. My se před návratem vyloženě nepotřebujeme prospat, proto volíme salonek, který jsme si online připlatili na stánkách Qatar airways k našim ekonomy letenkám. Business cestující mají svůj salonek samozřejmě zdarma. Na výběr jsou dva za cenu kolem 55 USD a je to Al Maha tranzit lounge nebo Oryx Lounge. Oba jsou umístěny v druhém patře pod terminálovým hotelem v centru letiště, Duty Free Plaza. Pro náročnější cestující je k dispozici business salonek Qatar airways za cenu kolem 130 USD na osobu. V Al Maha tranzit lounge se během 6 hodin změnil večerní bufet na snídaňový a kromě občerstvení se sklenkou vína, piva nebo kávy je možné se uvelebit v tiché místnosti a na chvilku usnout. U nás vyhrál gauč v TV místnosti. Před snídaní dáváme v salonku sprchu a směřujeme k odletovému gatu. Na letišti v Dauhá je kladen vysoký nárok na hygienu. Personál neustále desinfikuje sedačky, stoly, záchody po každém použití a vzduch je zde také neustále filtrován. Rouška je samozřejmostí, pro personál i gumové rukavice. K odletovému gatu se pouští postupně jakmile se hodinu před odletem otevře. Opět nasazujeme štíty, které máme už z Male.

Po přistání v Praze se loučíme s milým personálem a směřujeme přes kontrolu do příletové haly se rovnou otestovat. Před pasovou kontrolou potkáváme skupinu Asiatů u první testovací stanice. My ale tušíme, že naše vyhlídnutá druhá stanice po opuštění tranzitu mezi terminály 1 a 2 bude volnější. Na pasové kontrole ukazujeme vyplněný příletový formulář a míříme si to přímo k Covid centru. Asi 4 lidi před námi, skvělé! Konec letní sezóny je znát. Milý personál v typickém ochranném obleku nám rozdává formuláře a vyjíždíme si pořadové číslo. Platíme 1750 Czk za osobu a podstupujeme výtěr z nosohltanu jeden po druhém v samostatné místnosti. Teď už jen namířit si to domů a počkat na výsledky testů. Do 24 hodin by měla dorazit sms s výsledkem. Nám se na telefonu objevuje už před 6 hodinou ranní s informací negativního výsledku. Dle pokynů s heslem stahujeme online PDF formulář a kontaktujeme krajskou hygienickou stanici pro ukončení karantény.

Naše cesta je důkazem, že nic není tak složité jak by se na první pohled mohlo zdát. My dva, ale i ostatní kolegové z Deluxea každý den sbíráme zkušenosti, průběžně se vzděláváme v novinkách o aktuální situaci a sledujeme letové řády všech leteckých společností. Pokud byste rádi unikli na chvíli běžným starostem a chtěli si dopřát zaslouženou dovolenu v exotice, jsme tu pro vás a velmi rádi vám poradíme kde a za jakých podmínek by se dala vaše vysněná dovolená uskutečnit!

Destinácie sme precestovali. Poskytneme Vám osobné rady.