Ve dnech 28.10. až 2.11.2022 jsem se zúčastnila FAM tripu do Ománu. FAM trip pořádala letecká společnosti Salam Air ve spolupráci s honorárním konzulem sultanátu Omán Ivo Vaňkem. Na FAM trip nás jelo celkem 20 a kromě prodejců zájezdů se ho účastnili také zástupci některých českých médií.

Naše cesta začala v Praze na letišti Václava Havla, odkud jsme odlétali ve 21:55 se Salam Air linkou OV 802 přímo do Salalah, kam jsme přiletěli okolo 7 ráno. Let trval 6 hodin a 30 minut, v Ománu byl časový posun 2 hodiny (zrovna během naší cesty se u nás měnil čas, proto poté to byl časový posun 3 hodiny). Let se Salam Air, což je nízkonákladová letecká společnost, byl příjemný, jelikož letadlo bylo poloprázdné a každý jsme si mohli vybrat jednu celou řadu pro sebe a já jsem celý let prospala. Na letu se standardně zdarma nepodává žádné občerstvení, ale je možné si něco zakoupit v palubním prodeji. K dispozici byly sendviče, sladkosti a nealkoholické nápoje. Pro místní je v Ománu prohibice na alkohol, pouze některé řetězce zahraničních hotelů, které vlastní licenci, ho mohou v hotelech podávat. Za 40 rialů (což je asi 2500 CZK) se dá připlatit v letadle první řada, kde je více místa na nohy a sedadla jsou polohovatelná i s podnožkou. Místa jsou ale pouze 4, proto je dobré si je rezervovat již při počáteční rezervaci.

Po příletu do Salalah jsme jeli do našeho prvního hotelu, což byl Millenium Resort Salalah, kde jsme se jen ubytovali a vyrazili na snídani a inspekci do Al Baleed Resort by Anantara. Snídaně byly bohaté, obsluha byla rychlá a pohotová. Přímo u resortu je nádherná bílá písečná pláž, která je soukromá. Měli jsme možnost nahlédnout jak do základní kategorie pokojů Junior Suite, tak také do 1-2 ložnicových rodinných vil s bazénem. Koupelny v pokojích se mi moc líbily, byly prostorné a vždy měly velkou vanu i sprchový kout. Resort se navíc nachází pouhých 15 minut od letiště v Salalah, takže má opravdu skvělou polohu. Al Baleed je archeologické naleziště vedle Anantary, které patří do UNESCO. Je možné tam z Anantary vyrazit na výlet.

Po prohlídce resortu jsme vyrazili na celodenní poznávání Salalah a okolí. První zastávkou byly pláže Fazayat a Mughsail, které jsou považovány za jedny z nejhezčích v Salalah a okolí. Dále jsme pokračovali k jeskyním a gejzírům u poutního místa Marneef. V období monzunů, což je od 21.6. do 21.9. je gejzír nejaktivnější a voda se dostane i desítky metrů vysoko. Obecně v tomto období v Salalah hodně prší a teploty jsou okolo 15-20 °C. Naopak nejteplejším měsícem je květen, kdy teplota dosahuje až 32 stupňů. Ideálním obdobím pro návštěvu Ománu je proto období od října do května. Cílem naší cesty pak byla vyhlídka Shaat (1100 m.n.m.), kde jsme se podívali a vyrazili zpět do Salalah. Na cestě zpět jsme se ještě zastavili na místním souqu, kde jsme si koupili nějaké drobnosti, jako jsou kašmírové šátky, kadidlo a další suvenýry. Kadidlo je tradiční vonná pryskyřice, která se dostává ze stromu zvaného kadidlovník. Využívá se k vykuřování domácností jako součást náboženského rituálu.  Na večeři jsme šli do tradiční ománské domácnosti, kde nás pohostil náš průvodce a pak už rovnou do hotelu.

Druhý den dopoledne jsme měli na programu návštěvu pláže v Salalah. Jelikož náš hotel Millenum nebyl přímo na pláži, museli jsme použít shuttle bus, který jel asi 5-10 minut. Na pláži měl hotel svůj Beach Club, kde jsme zůstali až do oběda. Pláž byla hezká, akorát byly docela velké vlny, které nás párkrát pěkně smetly.

Odpoledne jsme vyrazili do Wadi Darbat, kde to bylo opravdu nádherné. Spousta vodopádů, tyrkysově modré laguny a velbloudi do toho. Dokonce jsme se v jedné laguně i vykoupali, na jiné se třeba daly půjčit lodičky. Po návštěvě Wadi už jsme zamířili na letiště, jelikož nás čekal přelet do Muscatu, hlavního města a největšího letoviska v Ománu. Po příletu jsme zamířili rovnou do turecké restaurace, kde pro nás byla připravena tradiční arabská večeře. Nesměl tedy chybět humus, grilované maso a jako sladká tečka baklava. Poté jsme se přesunuli do městského hotelu Radisson Blu, kde jsme přespali do příštího dne.

Ráno po snídani jsme vyrazili na jih od Muscatu. Čekalo nás Wadi Bani Khalid a poté návštěva ománské pouště. Nejdříve jsme jeli minibusem a poté jsme pokračovali už v terénních autech. Do Wadi jsme dorazili před obědem, každý dostal obědový balíček a šli jsme si tam sednout na piknik. Koupalo se tam docela dost místních a celkově mě toto místo moc neoslovilo. Po obědě a návštěvě Wadi jsme se přesunuli zpět k autům a pokračovali jsme již konečně do pouště. Následující noc jsme měli naplánovanou v pouštním kempu Arabian Oryx Camp, kam jsme dorazili asi okolo 16 hodiny. Každy jsme dostali svoji malou chatku, uvnitř byla koupelna, klimatizace a vše důležité, jako v každém normálním hotelovém pokoji. Po uložení kufrů do chatek jsme se vydali na pouštní safari. Ježdění v Toyotě Land Cruiser v dunách bylo naprosto skvělé, náš řidič byl zkušený a bylo vidět, že i on sám si to užíval. V 17:30 jsme zastavili na jedné duně, abychom mohli pozorovat nádherný západ slunce, ke kterému nám připravili i občerstvení. Poté už jsme pokračovali zpět do našeho kempu, kde jsme měli chvíli čas pro sebe. Já a ještě další 2 účastníci Fam tripu jsme tento volný čas využili tak, že jsme se vydali pěšky pouští asi 300 m do vedlejšího Desert Nights Camp. Tento kemp by totiž měl být jeden z nejlepších a nás zajímalo, jak to tam vypadá. Jeden ze zaměstnanců nás provedl po kempu, ukázal nám 2-pokojový stan, restauraci, Spa a měli jsme možnost vidět také kino přímo pod hvězdami, kde zrovna promítali Aladina. Po návratu zpět do našeho kempu jsme se jen rychle převlékli a vyrazili na večeři, která byla pro nás uspořádána kousek od kempu v poušti. Připravili pro nás bohatý raut a já jsem poprvé v životě ochutnala i velbloudí maso. Poté zhasli všechny světla a pozorovali jsme hvězdy. Viděli jsme jich dokonce pár padat. Pak už nás čekala jen cesta zpět do kempu, kde jsme přespali do dalšího dne.

Čtvrtý den ráno jsme vyjížděli z kempu hodně brzy, jelikož jsme v 10:30 měli být zpět v Muscatu v hotelu InterCity, kde pro nás byl připraven workshop od Ministerstva kultury a cestovního ruchu. Každý jsme měli na konferenci svůj stoleček a chodili k nám zástupci hotelů a společností, které provozovaly dopravu v destinaci, výlety a další. Tato akce trvala asi 2 hodiny a poznala jsem tam mnoho zajímavých lidí. Po akci jsme vyrazili do zámečku Rozna, kde jsme měli připraven tradiční oběd. Po obědě jsme vyrazili do hotelu Chedi, kde jsme měli naplánovanou prohlídku. Bohužel žádný z pokojů jsme neviděli, jelikož byli plně obsazení, ale ukázali nám alespoň restaurace, místní Spa, posilovnu a další společné prostory hotelu. V hotelu je prý nejlepší restaurace s mořskými plody v celém Muscatu. Měli nádherně upravené zahrady a všude ve společných vnitřních prostorách to příjemně vonělo. Mně osobně se hotel moc líbil, jen mě trochu zklamala pláž, kde byly místy oblázky. Zbytek dne jsme strávili poznáváním Muscatu. Nejdříve jsme navštívili ceremoniální palác Al-Alam patřící sultánovi Qaboosi bin Said al Saidovi, poté Národní muzeum a den jsme zakončili na největším trhu v Muscatu Souq Muttrah. Večer jsme se ubytovali v posledním hotelu, což byl Crowne Plaza Muscat. Tento hotel je umístěn na skále a na pláž vedou schody. Pláž je sice menší, ale moc hezká s průzračně čistou vodou. Hlavní výhodou hotelu je jeho umístění – nachází se přímo u pláže asi 25 minut od letiště a 15 minut od centra města. Má celkem 5 restaurací, v té bufetové jsme měli možnost ochutnat večeři a měli velký výběr moc chutných pokrmů. Hlavní terasa se sezením spojuje všechny tyto restaurace dohromady.

Poslední den našeho Fam tripu jsme ráno měli naplánovanou návštěvu Sultan Qaboos Grand Mosque, největší mešity v celém Ománu. Dovnitř musely jít ženy zahalené, tzn. mít buď oblečení s dlouhými rukávy a nohavicemi, nebo si vzít abáju (tradiční dámský černý oděv). Pánové museli mít taktéž dlouhé kalhoty, či ideálně dišdašu (tradiční pánský bílý oděv). Kdo nepřišel vhodně oblečen, mohl si dámskou abáju či pánskou dišdašu u mešity půjčit. Mešita byla uvnitř i zvenku opravdu krásná a byl to pro nás hezký zážitek se podívat dovnitř.

Po návštěvě mešity už naše cesty vedly na letiště v Muscatu, odkud jsme ve 12:30 odlétali do Salalah a následně přestoupili na letadlo do Prahy, kam jsme dorazili okolo 20 hodiny. Do Ománu momentálně již není potřeba mít ani očkování, ani PCR test a nevyplňuje se ani žádný příjezdový formulář. Roušky se na palubě společnosti Salam Air nosit nemusely a ani nikde v Ománu nebyly povinné.

We traveled the world. We will give you our personal advice.