V květnu jsem se zúčastnila fam tripu do Jihoafrické republiky, na kterém se podílela letecká společnost Turkish Airlines. Před nedávnem spustila letecké spojení do Durbanu, kam jsem měla namířeno i já. Let byl z Prahy do Istanbulu s hodinovým přestupem, a poté následoval přímý desetihodinový let do Durbanu. Turkish Airlines nabízí velmi kvalitní služby, od jídla až po usměvavý personál. Přiletěli jsme druhý den krátce před polednem. Vše proběhlo velmi rychle a my se mohli vydat za novým dobrodružstvím. Velkou výhodou Jihoafrické republiky je to, že zde není žádný časový posun a občané ČR nepotřebují pro vstup do země vízum.

První zastávkou byl hotel Fairmont Zimbali Resort, který je vzdálený necelých dvacet minut od letiště. V hotelu jsme měli zajištěné ubytování na jednu noc. Fairmont je klidné útočiště nabízející stylové pohodlí a bezkonkurenční služby. Hotel nabízí pro své hosty řadu restaurací, wellness a fitness centrum. Pro milovníky golfu je zde Zimbali Country Club. Po prohlídce hotelu jsme se vydali do rekreační oblasti Umhlanga Rocks. Tato oblast se nachází na východním pobřeží Jižní Afriky, severně od rušného přístavního města Durbanu. Umhlanga Rocks nabízí jedno z nejlepších ubytování v Jihoafrické republice s luxusními hotely, rekreačními apartmány a to vše díky teplému Indickému oceánu. Rozhodně mohu doporučit hotel Oyster Box s výhledem na oceán, který získal několik ocenění. Po večeři v indickém stylu jsme se opět vrátili do hotelu Fairmont.

Kwazulu

Pokojová služba mě probouzí ve 4 hodiny ráno, moc se mi nechce vstávat, ale jsem natěšena. Čeká mě úžasný zážitek - potápění se žraloky v kleci. Pobřeží Jižní Afriky je nejlepším místem k provozování této adrenalinové činnosti. Dostáváme snídani do balíčku sebou a vyrážíme vstříc nové zkušenosti. Po hodinové jízdě jsme na místě. Stále je tma a celkem chladno. Poté, co jsem se dozvěděla, že musíme absolvovat osmi kilometrovou jízdu od břehu, tak začínám pochybovat, zda je to vůbec dobrý nápad. Tma, chlad, žraloci a malý motorový člun uprostřed oceánu – vyhlídka nic moc. Sebrala jsem odvahu a vydala jsem se se zbytkem naší skupiny. Po dosažení místa určení člun zastavil a na nás dolehla mořská nemoc. Vše bylo způsobeno velkými vlnami a malým plavidlem. Posádka začala rozhazovat do vody návnadu v podobě rybích hlav. Po chvilce jsme spatřili první ploutve, pocity byly smíšené a my nevěděli, jestli se máme obávat nebo radovat. Mezitím, co jsme s úžasem pozorovali velké žraloky, klec byla umístěna do vody a první čtyřčlenná skupina byla připravena prozkoumat svět pod hladinou. Když přišla řada na mě, tak jsem už obavy hodila za hlavu, jelikož jsem u ostatních viděla, že se není čeho bát. Nebylo příliš jednoduché zadržet dech na delší dobu z důvodu velkých vln. Klec sebou mrská ze strany na stranu stejně tak dobře jako žraloci. Když se konečně několik velkých žraloků přiblížilo ke kleci, tak jsem měla možnost si je prohlédnout zblízka. V tu chvíli jsem si vzpomněla na první setkání se žralokem na Maledivách. Žralok černoploutvý byl ve srovnání s těmito žraloky krasavec, a to nemluvím o tom, že jsme tu neměli žraloka bílého! Vystřídali jsme se ještě jednou a pak mohli odplout zpátky na základnu. Zážitek byl nepopsatelný, už teď se těším na moji příští návštěvu Jihoafrické republiky, konkrétně do Kapského města, kde se provádějí ponory u žraloků bílých. Tento adrenalinový zážitek doporučuji všem odvážlivcům, kteří se vydají do země. Odpoledne nás čekala prohlídka jednoho z nejluxusnějších vlaků na světě – Rovos Rail.

Po příjezdu na nádraží v Durbanu nás vyzvedli řidiči luxusních aut a doprovodili do zastávky, kde byla připravena vlaková souprava. Rovos Rail provozuje vyhlídkové trasy od r. 1989. Interiér je ve stylu z počátku 20. století a připomíná tak slavný Orient Express. Procestovat africký kontinent tímto způsobem je nezapomenutelný zážitek. Klient může vybírat ze sedmi unikátních tras. Vlak disponuje třemi odlišnými kajutami, které se liší podle velikosti. Výhled z kajut je úchvatný. Mně osobně se vlak velmi líbil a všem mohu jen doporučit.

Drakensberg

V pozdních odpoledních hodinách jsem dorazili do oblasti Drakensberg, tzv. Dračích hor do hotelu Cathedral Peak. Dračí hory se táhnou v délce 1000 kilometrů a tvoří hranice mezi státy Svazijsko a Lesotho. Pohoří zde dosahuje výšky nad 3400 metrů. Druhý den jsme se v brzkých ranních hodinách vydali prozkoumat místní přírodu. Tato oblast nabízí neuvěřitelné přírodní krásy a nepřeberné množství rekreačních aktivit. Drakensberg je zapsán na seznamu UNESCO díky rozsáhlé sbírce skalních maleb. Před obědem jsme se přesunuli směrem na safari do Nambiti Private Game Reserve.

Safari - Nambiti Private Game Reserve

Na safari jsme strávili tři dny. Ubytování bylo zajištěno v Cheetah Ridge Lodge. V oplocené zahradě je deset luxusních, volně stojících chatek s výhledem na napajedlo, kde návštěvníci mohou pozorovat shromažďující se divokou zvěř. V areálu je pro hosty připraven malý bazén, tenisový kurt a lázně. Ideální místo pro rodiny s dětmi, páry i jednotlivce.

Během pobytu jsme měli možnost prozkoumat i několik jiných lodge, které nabízely služby na vysoké úrovni. K dispozici jsme měli dvě terénní auta na vyjížďky po okolí včetně zkušených rangerů, kteří se o nás po celou dobu starali a poskytovali všechny nezbytné informace. Typický den na safari začíná ráno po páté hodině, když je ještě tma. Je velmi zajímavé pozorovat jak se divoká zvířata probouzejí. Návrat do kempu je kolem 9 až 10 hodiny a odpolední safari začíná mezi 15 - 16 hodinou, kdy již slunce není tak intenzivní. Zpátky se přijíždí po 19 hodině, kde je v kempu připravena pro hosty večeře. Během tří dnů jsme měli možnost vidět geparda, lvici s mláďaty, lva, hrochy, buvoly, slony, stádo zeber i antilop, divoká prasata a dokonce rodinu nosorožců. V soukromých rezervacích je velkou výhodou, že se rangeři z jednotlivých lodge mezi sebou domlouvají vysílačkami, a tak je velká šance vidět mnoho zvířat. Stopovat zvířata, obzvlášť velké kočky je nepopsatelný zážitek, který Vám zůstane v paměti na celý život. Volný čas mezi vyjížďkami každý tráví jinak. Někdo odpočívá ve svém lodge, někdo v lázních nebo knihovně. Je zde i možnost vyjít s rangerem na procházku a sledovat okolní krajinu nebo pozorovat ptáky. Variant je opravdu hodně, stačí si jen vybrat.

Durban

Na poslední den jsme se přesunuli zpět do Durbanu, konkrétně do hotelu Southern Sun Elangeni & Maharani, který je jen pár kroků od pláže. Hotel nabízí 734 pokojů od rodinných pokojů po prezidentské apartmány. Večer jsme společně vyrazili do vyhlášené restaurace Cargo, jež je součástí podmořského světa uShaka Marine World. Restaurace se nachází v replice vraku lodi Phantom a je zajímavá tím, že večeříte-li zde, tu a tam Vás přes stěnu akvária omrkne žralok nebo rejnok. Ve velké vodní nádrži po celou dobu krouží cca 2-metroví žraloci býčí neboli Zambezi. Jídlo je vynikající, menu zahrnuje převážně ryby a mořské plody.

Poslední den jsme měli naplánovanou návštěvu zmiňovaného zábavního parku uShaka Marine World, který patří mezi největší parky s mořskými živočichy. Naleznete zde největší akvárium, aquapark, ptačí svět a promenádu s obchůdky a občerstvením. Za návštěvu stojí i místní Cargo restaurace, kde jsme měli možnost jíst v přitomnosti plavajících žraloků a rejnoků za sklem. Odpoledne jsme se přesunuli na letiště, kde naše týdenní dobrodružství skončilo.

Jihoafrická republika má mnoho co nabídnout, od krásné přírody, vzrušujících zážitků na safari nebo luxusních resortů. Lidé jsou velmi milý a přátelští. Pokud se poohlížíte po aktivní dovolené, tak je JAR tím pravým místem.