V květnu 2011 se mi naskytla možnost účastnit se cestovního veletrhu v nádherném přímořském brazilském letovisku Natal. Spoluorganizátorem byla letecká společnost TAM airlines, největší jihoamerická letecká společnost, která zabezpečuje více jak 800 letů denně po celé Brazílii.

Jelikož nás letělo více prodejců z celé Evropy, tak jsme se sešli na letišti ve Frankfurtu. Zde nás čekalo velmi milé překvapení v podobě přímého letu do Rio de Janeira, v business třídě.

Před odletem jsme si šli odpočinout do letištního lounge. Samotný let byl velmi pohodlný, sedadlo bylo možné upravit na postel, takže jsem se díky tomu mohla krásně prospat po celých jedenáct hodin letu. Všem vřele doporučuji business třídu pro komfort letu, dokonalou péči palubního personálu a delikátní stravu.

Přílet do Natalu, slunečního města

Na letišti v Rio de Janeiru jsme si povinně museli nechat odbavit všechna zavazadla na vnitrostátní linku. Let do Natalu trval příjemné dvě a půl hodinky, takže cesta rychle utíkala při pozorování deštného pralesa a různobarevných políček.

V Natalu nás čekala delegátka partnerské cestovní kanceláře, která nám řekla velmi zajímavé informace o Natalu a celém státě Rio Grande do Norte, jehož je Natal hlavním městem. Portugalští mořeplavci poprvé připluli k břehům budoucího města na Vánoce v 16. století a pojmenovali oblast Natal, což v portugalštině znamená Vánoce. Celá oblast je největším brazilským pěstitelem kešu oříšků a krevet. Město je převážně moderní, s původní portugalskou pevností. Navíc má ještě jedno specifikum – na svém území má největší přírodní rezervaci s písečnými dunami v Brazílii. Místní cestovní kanceláře nabízejí výlety po dunách na autech buggy. Dobrodužnější povahy mohou jet na buggy z Natalu do Fortalézy, cca 600 km.

Natal se orientuje na turistický ruch, k čemuž má vynikající podmínky. 340 slunečních dní v roce a v zimním období prší jedině přes noc. Vzduch má celý rok teplotu 26–28 stupňů Celsia a teplota oceánu je díky blízkosti rovníku 27 stupňů po celý rok. Nejlepší pláže se nacházejí v oblasti Pont Negre, asi deset kilometrů od centra Natalu. Pláže jsou široké, s nádherným světle žlutým pískem a tyrkysově modrou vodou.

Sluníčko vychází po celý rok kolem půl sedmé, ale již kolem šesté hodiny ranní je už všude velký ruch. Místní chodí na pláž, aby se protáhli, vykoupali, popovídali ještě před tím, než půjdou do práce. Večer se stmívá velmi rychle již kolem páté hodiny.

Za navštívení určitě stojí Praia do Forte, pevnost, která je pozůstatkem portugalské aktivity a zároveň nejstarší historickou památkou v celém státě Rio Grande do Norte. V Natalu jsem strávila pět nezapomenutelných dní, přičemž jsem mimo veletrh stihla ještě navštívit dvě městečka v okolí.

Timbau do Sul (Pipa Beach)

Příjemné, klidné městečko pod vysokými útesy s romantickým umístěním, vzdálené 85 km od Natalu. Při cestě z letiště můžete pozorovat bujnou tropickou zeleň a tyrkysově modré moře, které je největším lákadlem pro turisty. Všude na plážích je bílý písek, mušle, kokosové palmy a idylická zákoutí z kamenů. Hledáte-li klidné místo k odpočinku, Pipa se svými malými hotely a rezidencemi je tím nejlepším místem. Na začátku léta se na místních plážích líhnou malé želvičky, což je největší atrakce jak pro místní, tak pro turisty. To určitě stojí za vidění!

Galos a Galinhos

Tato dvě malá městečka jsou vzdálená asi 250 kilometrů od Natalu a jsou ideálními místy k relaxaci. Po tří hodinové cestě pohodlným vanem jsme viděli nádrže k získávání soli z mořské vody, rybí farmy i bujnou tropickou vegetaci. V místě, kde končila silnice, jsme se přesunuli na loď, která nás vezla mezi mangrovníky. Při cestě jsme také viděli hromady soli, jak se nakládá na obchodní lodě ještě v surovém stavu.

Do obou vesnic se nedá dostat jinak než lodí a člověk má pocit, jakoby se přesunul o několik desetiletí zpátky do historie. Městečka jsou velmi upravená, čistá, bez osobních automobilů – s výjimkou buggy a s vlastní kolonádou, náměstím i školou. Z jedné strany jsou obklopené oceánem a z druhé strany řekou. A jako jediný dopravní prostředek fungují stále ještě vozíky tažené oslíky. Každý z nich má své poznávací číslo a telefon, na který můžete zavolat, když se chcete někam podívat. Místní obyvatelé pracují hlavně jako rybáři, ale mladá generace je díky mobilům a internetu spojená s celým světem. Nádherně dlouhé a široké pláže jsou ideálním místem k romantickým procházkám, extrémním sportům a relaxaci. Galos a Galinhos jsou ideálním místem k odpočinku pro všechny, kdo chtějí uniknout alespoň na chvíli z města a od troubení aut.

Rio de Janeiro

Po několika dnech strávených v Natalu a jeho okolí jsem se přesunula do Rio de Janeira pohodlným letem se společností TAM airlines. Mezi Natalem a Rio de Janeirem, Sao Paulem a dalšími velkými městy létá několik linek denně a fungují na způsob našich „autobusů“.

Na letišti nám několikrát změnili bránu k odletu, takže jsem byla velmi ráda, že mám s sebou průvodce a nemusím se o nic starat. Rio de Janeiro mě přivítalo večerním deštíkem, který byl velmi osvěžující. Na letišti mě čekal řidič s průvodcem a cedulkou s mým jménem. Cestou z letiště do hotelu mi průvodce ukazoval všechny významné budovy ve městě a mluvil také o historii města.

V hotelu mi pomohl s ubytováním a domluvili jsme si sraz na další den. Ráno jsem se šla projít na Copacabanu, která byla od hotelu vzdálená asi dvě minutky chůze. A výlet jsem si prodloužila, že jsem došla až na Ipanemu. Pláže ale nejsou propojené, takže se musí jít několik desítek metrů městkou zástavbou. Ipanema byla o poznání klidnější a zajímavější, nachází se na ní pouze několik hotelů, protože všichni chtějí bydlet na Copacabaně. Osobně bych však příště volila Ipanemu. Ráno, kolem sedmé osmé hodiny, to na plážích žije. Lidé běhají, hrají fotbal, koupají se, povídají si ještě před tím, než jdou ráno do práce. Po celý den bylo zataženo, ale teplo.

Následovala návštěva Cukrové homole, na jejímž vrcholku nás zastihl prudký tropický déšť. Radost mi udělali všude pobíhající malé ochočené opičky, které se nechávaly krmit. Poté jsme přejeli půlku města, abychom mohli vyjet vláčkem deštným pralesem na Corcovado. Od Krista byl úžasný výhled na celé město, kopečky, moře, džungli, ale i favely. Zpátky jsme sjeli do poloviny kopce, kde na nás čekal řidič s autem, a mohla jsem obdivovat džungli zblízka. Poté jsme pokračovali do nejstarší části města, která je plná hospůdek a je v ní Sambodrom. Ani jsem se nenadála a už jsem jela zpět na letiště a pohodlným letem s TAM airlines jsem se přesunula do Frankfurtu a následně do Prahy.

Pokud jste se po přečtení mé zprávy z cest inspirovali a toužíte po podobných cestovatelských zážitcích, rády vám připravíme dovolenou na klíč. Prosím, kontaktujte mě na tel. čísle +420 724 730 004 nebo emailem zajezdy@deluxea.cz. Renata Kysilková