Na konci dubna 2012 jsme se s přítelem vydali na poznávací cestu do země čaje – na Srí Lanku nebo chcete-li na Šrí Lanku. Odlétali jsme v pátek v 16:00 s Emirates do Dubaje, kde jsme, díky zpoždění odletu z Prahy, měli pouhých třicet minut na přeběhnutí celého Terminálu 3, abychom stihli návazný let do Colomba. Celkem tedy cesta Boeingem 777–300 trvala šest hodin do Dubaje a čtyři a půl hodiny z Dubaje do Colomba. Po příletu nás čekala delegátka a průvodkyně společnosti Hewl Karolína, která nám celou cestu naplánovala. Spolu s řidičem Charlesem jsme se vydali na poznávací okruh po Cejlonu.

Habarana: Cinnamon Village, Cinnamon Lodge, Chaaya Village

Transfer do Habarany trval asitři hodiny, tak jsme si v autě pospali. Po příjezdu jsme se ubytovali v hotelu Cinnamon Village, který leží u jezera a volně se tady pohybují opice, varani nebo stovky veverek.

Odpoledne nás čekala jeep safari. Nedaleko od hotelu je vjezd do tří národních parků – Minneriya, Kaudulla a Ecopark, do kterých se jezdí podle období dešťů a stavu vody, protože sloni se drží v rezervaci, kde mají dost trávy a vody. V dubnu i v květnu se jezdí do Ecoparku, protože je zde ještě dostatek vody, která ale ubývá a sloni se postupně přesouvají do Kaudully nebo Mineriye, která byla ale nyní ještě zaplavená a sloni by měli sice hodně vody, ale málo trávy.

V Národním parku jsme projížděli neskutečně krásnou krajinou a vyhlíželi slony. Ti se najednou objevili nedaleko cesty a my mohli v klidu stát na korbě auta a pozorovat je asi půl hodiny. Toto byl jeden z nezapomenutelných životních zážitků. Se západem slunce jsme se vrátili zpět na hotel. Po dlouhém letu i náročném dni jsme zaslouženě usnuli.

Ráno jsme se probudili do dalšího horkého dne a čekala nás projížďka na slonovi jménem Banda. Mahút (majitel a pán slona) nás nechal nasednout do koše na zádech slona a během projížďky k jezeru a zpět jsme se vystřídali i za krkem slona, který neustále loudil banány. Od mahúta jsem dostala ještě lotosový náhrdelník.

Po návratu do hotelu následovala inspekce hotelu Cinnamon Lodge a sousedního hotelu Chaaya Village ze stejného řetězce. Po prohlídce jsme odjeli do oblasti kulturního trojúhelníku.

Kulturní trojúhelník: The Lake, Sigyriya Village, Sigiriya, Mahaweli Reach

V této oblasti se nacházejí tři starověká královská města, zapsaná na seznamu UNESCO – Anuradhapura, Polonnaruwa a Sigiriya. My jsme navštívili dvě z nich. První den Polonnaruwu, která není tak rozlehlá jako Anuradhapura, ale stejně musíte použít auto, abyste ji stihli projet. Jsou zde památky staré až 1000 let. Je dobré si zajít do archeologického muzea, kde jsou vidět modely budov, abyste měli představu, jak to asi kdysi za největší slávy města vypadalo. Památky jsou buddhistického charakteru a všude uvidíte Buddhu ve čtyřech polohách.

Po návratu jsme se ubytovali v hotelu The Lake, který je nově otevřen a jak název napovídá, tak leží u jezera a můžete nad ním z pokoje nerušeně pozorovat západ slunce. Další den ráno jsme vstali brzy, abychom se dostali včas na Sigiriyi – skalní monolit, na němž byl postaven palác. Nahoru se musí po schodech, kterých je 888, ale výstup stojí za tu námahu. Cestou nahoru jsme se ještě zastavili ve freskové jeskyni.

Po sestoupení dolů jsme si prohlédli hotely Sigyriya Village a Hotel Sigiriya, které mají nádherný výhled na samotnou Sigiriyi. Pak jsme navštívili továrnu na zpracování dřeva, kde jsme nakoupili figurky slonů a Buddhy a pak vyrazili směr Dambulla. Tam se nacházejí skalní chrámy se sochami Buddhy, ale opět na kopci, takže další výstup, ale ne tak náročný jako na Sigiriyi. Na závěr dne jsme se podívali do zahrady koření a bylin v Matale. Další dvě noci jsme strávili v krásném hotelu u řeky v Kandy – Mahaweli Reach.

Kandy: Heritance Tea Factory, Grand Hotel

Ráno jsme si prohlédli hotel a po snídani vyrazili na cestu do Nuwara Elyia. Toto koloniální městečko leží asi ve výšce 1500–1900 m.n.m. a je zde velmi příjemná teplota okolo 20 °C. Všude se pěstuje čaj a krajina je nádherně zelená a posetá čajovými keříky.

První zastávka byla v továrně na zpracování čaje společnosti Mackwoods. Prohlédli jsme si proces výroby, dostali čaj na ochutnání a samozřejmě si i několik krabiček zakoupili. Cesta vedla dál do centra městečka, ze kterého jsme odbočili k čajovým plantážím… po chvíli se na obzoru objevil hotel Heritance Tea Factory. Původní továrna byla předělána na hotel a po vstupu do hotelu na vás dýchne duch koloniální Anglie. Ze všech pokojů máte výhled na okolní plantáže a můžete naprosto nerušeně odpočívat a relaxovat. Na oběd jsme se přesunuli do koloniálního hotelu Grand Hotel v centru Nuwara Eliya a poté si ho i prohlédli.

Při zpáteční cestě do Kandy jsme se zastavili na krátkou prohlídku botanické zahrady Peredeniya, kde žijí hejna netopýrů a večer navštívili nejposvátnější místo pro srílanské a indické buddhisty – Chrám Buddhova zubu, kde probíhají celý den modlitby a několikrát denně máte jedinečnou možnost na několik vteřin zahlédnout zlaté schránky, v nichž je ukryt onen posvátný zub.

Srílanské pláže: Chaaya Tranz, Heritance Ahungalla, Avani Bentota

Další den nás čekala dlouhá cesta na jih na pláže. Po více než čtyř hodinách jízdy jsme se ubytovali v renovovaném hotelu Chaaya Tranz, který leží přímo na pláži v Hikkaduwě. Všechny pokoje mají výhled na moře a koupat se lze v moři i v bazénech. Ráno při procházce po pláži na nás čekalo v moři překvapení v podobě karet obrovských, které připlouvají po noci k pobřeží za potravou.

Po odpočinku na pláži se následující den v poledne vydáváme na prohlídky plážových hotelů – Coral Rock by Amaya, Citrus a ubytováváme se v hotelu Heritance Ahungalla. Hotel je postaven ve stylu 30. let.

Hotelová pláž je dlouhá, ale vlny jsou velké a tak všichni odpočívají u dvou bazénů. Před přesunem do dalšího hotelu jsme se zastavili na želví farmičce, kde se starají o želví vajíčka, aby je nesežrali predátoři, a po vylíhnutí vypouštějí želvičky zpět do moře.

Poslední den na pláži trávíme v hotelu Avani Bentota, který na mě udělal velký dojem. Stačíme si ještě prohlédnout nádherné vily Saman na skále, Vivanta by Taj a Surf hotel, které jsou v rekonstrukci a Bentota Beach. V hotelu Avani Beach jsme se potkali s celým týmem Hewl a dostáváme vyčerpávající informace o Srí Lance, zvycích, dopravě a pravidlech kriketu, který je zde nesmírně populární.

Colombo: Eden, Tangerine beach Hotel, Royal Palms, Mermaid, Blue Wave a Serene Pavillions

Poslední den se přesouváme do Colomba, abychom viděli alespoň málo z hlavního města Srí Lanky. Cestou jsme se zastavili ještě v hotelech Eden, Tangerine beach Hotel, Royal Palms, Mermaid, Blue Wave a Serene Pavillions. Ve městě žijí asi dva miliony obyvatel (z celkového počtu 20 milionů Srílančanů). Nemají zde metro, tak všechna doprava probíhá po zemi a tak to i vypadá. Přecpané město, kterému je dobré se vyhnout. Letiště leží na sever od města, tak jsme se městu po příletu úplně vyhnuli, ale nyní jsme museli projet celým Colombem.

Na naší cestě jsme viděli spoustu památek, nádhernou přírodu, ale i mnoho ze života lidí na tomto krásném tropickém ostrově. Srí Lanka má hodně co nabídnout aktivním cestovatelům a kombinace poznávání a pláží je rozhodně ideální.

Pokud jste se po přečtení mé zprávy z cest inspirovali a toužíte po podobných cestovatelských zážitcích, ráda vám připravím dovolenou na klíč. Prosím kontaktuje mě na tel. čísle +420 724 730 003 nebo emailem zajezdy@deluxea.cz. Pavlína Kijenská