V listopadu 2011 jsme se rozhodli strávit týden ve Spojených Arabských Emirátech. Očekávali jsme megalomanské projekty, nejmodernější technologie a architekturu, ale to, co s čím jsme se zde setkali, jsme si ani nedokázali představit. Dubaj se musí zažít!

Pro vstup do země musí občané České a Slovenské republiky zažádat předem o víza. Je to prakticky formalita, ale bez víz vás nepustí ani do letadla. Na vyřízení počítejte 3 pracovní dny s ohledem na to, že Arabové v pátek a v sobotu dopoledne nepracují. Rovněž často slaví různé svátky a dny pracovního klidu, takže rozhodnout se na poslední chvíli pro cestu do Dubaje vyžaduje min. týdenní předstih.

Nejlepší představu o Dubaji si uděláte za tmy a z výšky, možná i pro to Emirates přistávají o půlnoci? ;-) Osvětlené ulice, mrakodrapy, umělé ostrovy, vše máte jak na dlani. Ani se nezdá, že Dubaj zabírá 50 km podél pobřeží. Do pouště vybírají 8mi proudé nonstop osvětlené dálnice, na kterých se jen občas mihne jeep či jiný vůz s pro Evropana neuvěřitelným objemem motoru a tudíž i spotřebou.

Vyřízení formalit při vstupu do země je zdlouhavé a náročné, je třeba podstoupit scan oční sítnice a vystát několik front. To vše po 6 hodinovém letu a mnohdy uprostřed noci. Rozhodně doporučuji rezervovat některý z balíčků Marhaba služeb, jež nabízejí i zrychlený průchod imigračním na separátních přepážkách.

Když jsme se vymotali z letiště a potkali s řidičem, čekal nás první teplotní šok. V noci a v místní zimě bylo stále kolem 30 stupňů. Naštěstí není tak dusno a vlhko jako v tropech. Jeli jsme rovnou do hotelu City Max Bur Dubaj. Pěkný čistý pokoj za až směšnou cenu nás příjemně překvapil. V Dubaji je velká konkurence, a proto ceny city hotelů jsou velice příznivé. Šetřit však za každou cenu nemá význam, což jsme poznali v následujících dnech během návštěv dalších hotelů. Hotely jsou sice nové, moderně zařízené, ale na kvalitě jídla a obsluhy je znát, že cena je už na hranici provozních nákladů. Další věc, na kterou si dávejte pozor, je ubytování v tzv. „dry hotelu“. Toto označení je pro hotely, které nepodávají vůbec žádný alkohol. Jelikož ve Spojených Arabských Emirátech alkohol běžně neprodávají, nemáte možnost konzumace jinde, než v hotelu.

Druhý teplotní šok, daleko horší, vás čeká uvnitř budov. Klimatizace je ve všech veřejných prostranstvích nastavena na plný výkon. Chápu, že když je venku 50 či 60 st. dosáhnou tak uvnitř příjemných 25, ale v době, kdy jsme Dubaj navštívili my, bylo uvnitř slabých 15 stupňů a permanentní průvan. Na recepcích posedávali hosté zabalení několika dekami. Arabské gesto velkomožnosti jsme pochopitelně odnesli pořádným nachlazení a upozorňuji, že desinfekční sprej do krku v muslimské zemi zkrátka neseženete! Doporučuji se proto dostatečně předzásobit a hlavně mít neustále s sebou svetřík pro případ, že vás okolnosti donutí trávit nějaký čas uvnitř budov.

Nechtělo se nám ještě spát, tak jsem se naivně domnívala, že se projdeme po městě. Před hotelem jen parkoviště a dál žádné chodníky. Hodně domů je rozestavěných a místo některých je jen proluka s pískem! V nových čtvrtích Dubaje jste zkrátka odkázáni na taxi či metro. O něco lepší situace je ve starém čtvrti Deira, proto pokud milujete procházky, doporučuji ubytování tam, nejlépe podél Creeku.

Všechny městské hotely poskytují několikrát denně shuttle na veřejné pláže a do nákupních center. Hotelové minibusy jsou často nacpané k prasknutí a musíte se přizpůsobit jejich „jízdnímu řádu“, proto bych tento způsob dopravy spíše nedoporučila.

Cestování metrem je cenově dostupné (nabízejí několikadenní karty) a orientace je snadná, jelikož metro je „nadzemka“ - jezdí ve skleněném tunelu nad povrchem. Taxi se dá na kratší vzdálenosti pořídit za 2Dh./km. Vždy si účtují nástupní taxu (u nákupních středisek 3 Dh., na letišti víc). Na delší trasy je cena ještě výhodnější. Vždy si domluvte cenu předem a nebojte se smlouvat.

Druhý den jsme pokračovali do hotelu Atlantis na umělém palmovém ostrově. Cestou jsme navštívili plážové hotely na Jumeirah Beach. Vlastní pláž má jen Hilton a Sheraton. Sofitel a Mövenpick nabízejí zvýhodněný vstup na veřejnou pláž. Ve druhé řadě hotelů doporučuji Dubai Marine Beach & Spa hotel. Cena ubytování je třetinová a na pláži jste za 5 min. pěšky. Mezi první a druhou řadou hotelů na Jumeirah pláži je promenáda „The Walk“ s kavárničkami a obchůdky. Velmi příjemná alternativa obřím klimatizovaným nákupním centrům, kterých má Dubaj hned několik.

Kolem poledne jsme konečně projeli tunelem pod mořským dnem a check inovali se na recepci majestátního hotelu Atlantis The Palm. Na pobyt zde jsem se velice těšila zejména kvůli hotelovému aquaparku. Na recepci nám suše oznámili, že deluxe pokoj, který jsme měli zarezervovaný, bohužel nemají volný. Tuto informaci jsem přešla s tím, že vím, že je brzo, že se těšíme do aquaparku, tak kde si můžeme uložit kufry a převléci se, že se klidně ubytujeme až odpoledne. K mému překvapení mezitím za mými zády portýr překládal naše kufry na vozík a vedl nás chodbou k výtahu. Místo deluxe pokoje 45 m2 nás zdarma upgradovali do Regal Suite 164 m2, což nám doslova vyrazilo dech! Dvě koupelny, ohromná jídelna a terasa přímo nad otevřeným akváriem (kam snad vylovili celý Perský záliv, protože v moři nezbyla ani ploutvička) a výhled na Dubaj včetně nejluxusnějšího Burj Al Arab hotelu (snímků s tímto pozadím jsme si nafotili nespočet).

Po té, co jsme se vzpamatovali z velkorysého ubytování, prohlédli jsme si akvária a nákupní zónu v přízemí hotelu a vydali se na pláž. Moře bylo čisté s dobrým přístupem do vody a ani ne tak mělké, jak jsme zvyklí z ostrovů s korálovým reefem. Mě tam ale prostě chyběly ty rybičky. Záhy jsme se proto přemístili do aquaparku. Park Aquaventure je největší vodní zábavní park na Blízkém východě. Některé atrakce jsou však jen pro otrlé. Pro příklad skluzavka Ziggurat 27,5 m vysoká a 61 m dlouhá vede rovnou do proskleného tunelu plného různých druhů žraloků! Rovněž vstup do Lost Chambers je pro hotelové hosty zdarma. Čekají vás zde další desetitisíce litrů vody s mořskými živočichy, dekorace jsou inspirované bájnou Atlantidou.

Po soumraku jsou venkovní prostory zavřeny, návštěvníci odjíždějí do Dubaje monorailem a hoteloví hosté se chystají na večerní zábavu. Vybírat je opravdu z čeho, hotel disponuje celkem 17 restauracemi a bary, kde jsou servírovány delikatesy arabské, francouzské, italské i asijské kuchyně.

Další den nás čekal přesun do pouště do Emirátu Ras Al Khaimah. Jelikož byl však pátek, dopoledne měl ještě řidič volno, a tak jsme čas využili k návštěvě zátoky delfínů. Pro zájemce byly připravené neopreny a spolu s instruktory si vychutnávali pozornost cvičených delfínů. Cestou jsme potkali hotelové zřízence, jak kropili drobné kytičky zasazené v písku. Byli jsme upřímně pohoršení, jak mohou takto plýtvat, ale hoteloví hosté to brali jaksi samozřejmě. Pečlivě uhrabaný písek by byl zřejmě příliš naturální …

Cesta do Ras Al Khaimah ubíhala rychle. 200 km zdolal nás řidič za slabé 2 hodinky, podél dálnice jen písek a poušť. Ukázal nám místo, kam se jezdí na populární Desert Safari v dunách. Naše ekologické úvahy (alternativní zdroje energie apod.) nás po rozhovoru s řidičem definitivně ponořili do depresí. Mají neomezené zásoby ropy a to je v dnešním světě staví do suverénní pozice neomezených zejm. finančních možností. Těsně před cílem ještě demonstrativně natankoval svůj nenasytný chevrolet za v přepočtu 0,5 am. dolaru/litr.

V Ras Al Khaimah jsme si prohlédli komplex Al Hamra a ubytovali se v Hilton Ras Al Khaimah Resort & Spa. Tento hotel je velice příjemný na pěkné pláži a občas pískem prosvítá udržovaná vegetace. Všechny pokoje mají výhled na moře, bydlet můžete buďto v hlavní vícepodlažní budově, nebo ve dvoupodlažních vilkách po 4 pokojích, které poskytují větší soukromí. Je důležité nezaměňovat s Hilton Ras Al Khaimah Hotel, který je od pláže cca 20 min. Mezi oběma jezdí opět hotelový shuttle v pravidelných intervalech. My tentokrát využili minibus v opačném směru – k návštěvě města a obchodních center, což bylo celkem zajímavé zpestření. Odpoledne jsme si opět užívali na pláži a den zakončili výtečnou večeří v restauraci Maarid. Opět jsme se přesvědčili, že v Hiltonech prostě vařit umí.

Další cesta vedla do Abu Dhabí. 4 hodiny ve voze jsme si již mlčky pěkně odpočinuli a odpoledne se ubytovali v hotelu Rotana na Yas Island. Nachází se zde mj. okruh Formule 1, na který jsme měli výhled přímo z oken našeho pokoje. Zážitek sice unikátní, ale celkem rušný pro ty, kteří se nechtějí neprodyšně a zvukotěsně zabarikádovat v klimatizovaném pokoji. Prošli jsme se kolem mariny k největšímu tematickému zábavnímu parku Ferarri World. Budují zde gofové hřiště a pláž, jinak Yas Island žije hlavně akcemi na okruhu, kde pořádají i koncerty. Přímo v areálu závodiště je Yas Hotel 5*, my královsky poobědvali v Crowne Plaza. Manžel okusil i žabí stehýnka, prý byla výtečná.

Následující dva dny byly čistě pracovní. Navštívili jsme několik hotelů v centru Dubaje. Za všechny bych zmínila alespoň Ritz Carlton ve financial discrict. Jezdí sem světové celebrity (hlavně kvůli značce), ale cena je překvapivě rozumná - konkurence je opravdu veliká. Měli jsme zde výtečný oběd v thajské restauraci, žádnou celebritu jsme však nepotkali nebo nepoznali.

Ubytovali jsme se v hotelu Holiday Inn Bur Dubai Embassy Discrict. Tento hotel je příjemný zejména svojí polohou nedaleko Dubai Creek. Večerní plavbu jsme vyměnili za návštěvu Burj Khalifa, což byl jedinečný zážitek. Nejvyšší budova světa je součástí nákupního střediska Dubai Mall. Vstupenky je lepší si objednat předem online, jelikož počet osob je omezený. Doporučuji výstup při západu slunce. Po soumraku rovněž začíná pravidelné představení zpívající fontány, která se nachází v těsné blízkosti a je obklopena řadou útulných kavárniček.

Podél Creeku jsme následující den dopoledne došli kolem dubajského muzea až na tržiště, ale k poledni začínalo být opět úmorné vedro, které u vody jakoby nevnímáte, ale mezi rozpálenými budovami je nesnesitelné. Záhy nás čekal objednaný řidič, který nás odvezl na letiště, kde je dobré být s předstihem na poslední nákupy v duty free.

Poslední pohled a rozloučení s městem neomezených možností je opět z paluby letadla. Opravdu naše představy byly na hony vzdálené tomu, co jsme v Dubaji ve skutečnosti viděli a zažili. Zkušenost je nepřenositelná, proto navštivte Dubaj alespoň na pár dní i vy. Ráda Vám poradím s výběrem vhodného ubytování a doporučím co vidět a zažít.