Když jsem se dozvěděla o možnosti jet služebně na Zanzibar, byla jsem nadšená, jelikož jsem tuto destinaci plánovala navštívit již několik let. Navíc možnost strávit několik dní v luxusním resortu Constance Aiyana Pemba 5* zněla báječně. Naše cesta směřovala na ostrov Pemba, který je položen severně od hlavního ostrova Zanzibaru Unguja a tvoří spolu autonomní stát v rámci Tanzánie. Let přes Dubaj na Zanzibar proběhl hladce, nejprve s Emirates a poté s leteckou společností Fly Dubai. Po přistání na Zanzibaru nás přivítalo příjemné teplo a následovala pasová kontrola. Pro vstup do země je třeba vyplnit jednoduchou žádost o víza, za kterou zaplatíte 50 USD přímo na letišti. My jsme poté využili prostoru na odpočinek mezi přelety a zašli si na ranní kávu do místní kavárny. Pak už následovala pasová kontrola a přelet na ostrov Pemba desetimístným letadlem. Vzhledem k tomu, že panovalo jasné počasí, poskytl nám tento 30ti minutový let krásné výhledy na oba ostrovy a přilehlý oceán. Na místním letišti Pemba nás již čekali zaměstnanci Constance Aiyana, kteří nás dopravili klimatizovanými SUV vozy přímo do hotelu. Jelikož cesta trvala 1,5 hod, měli pro nás také připravené drobné občerstvení. Naše cesta nejprve vedla městy a vesničkami, kdy nás řidič seznámil se základními fakty o Pembě. Na ostrově se nachází pouze tři města: Chake-chake hlavní město,  Mkoani přístav a největší město Wete. Žije zde přibližně 400 tis. obyvatel, z nichž 95% vyznává islám, nicméně s ostatními náboženstvími žijí v harmonii. Cestou potkáváme řadu stánků s místními plodinami, daří se zde hřebíčku, rýži, kokosovým ořechům, cassavě (druh manioku), banánům či fazolím. Posledních 30 minut jedeme po polní cestě přes prales, kde se nám dokonce podaří zahlédnout opice. Vítejte v Africe!

Po příjezdu do hotelu Constance Aiyana nás přivítal místní personál včetně manažerky Barbary a poté jsme se již ubytovali v soukromých Beach Villas. Ve vilách na nás dýchla příjemná atmosféra a po krátkém odpočinku jsme s chutí zavítali na oběd do hotelové restaurace Jua (ve svahilštině Slunce), která mě okouzlila krásnými výhledy na tyrkysový oceán. Restaurace nabízí stravování formou á la carte, kde si každý vybere, navíc kuchaři denně obměňují nabídku pokrmů. Nás jednoznačně zaujal předkrm v podobě tuňákového tataráku s avokádem na bruschetě.

V odpoledních hodinách jsme absolvovali inspekci hotelu. Constance Aiyana nabízí ubytování ve 30 vilách, které obklopuje zeleň z vnitrozemí a z druhé strany nekonečný oceán. Všechny vily tak potěší přímým výhledem na moře i přístupem na pláž. Základní kategorii ubytování představuje 26 plážových vilek, které disponují prostornou ložnicí, koupelnou, venkovní sprchou a venkovním posezením. Dále k vilce náleží vlastní krytý nebo venkovní pavilon. Pro rodiny jsou vhodné 2 dvoupatrové Ambassador vily se soukromým bazénem. Dvoupatrová Royal Vila se skládá z 3 ložnic, které ubytují až 7 osob a kromě bazénu nabízí také větší terasu. Naprostý komfort a soukromí poskytuje prostorná Presidential Vila v severní části areálu, s vlastní zahradou, 2 ložnicemi a bazénem. Ve vilách je k dispozici vždy čerstvé ovoce a pravidelně doplňovaný minibar. Stravování v resortu zajišťuje hlavní restaurace Jua, skvělé drinky při západu slunce si lze vychutnat v baru Neema (ve svahilštině Milost). Hosté mohou také navštívit místní galerii či obchůdek v africkém stylu. Pro aktivní odpočinek i relaxaci poslouží bazén, jednoduchá posilovna, či lázně s místními přípravky ze sušené mořské řasy. Po inspekci nás večer čekal aperitiv v Neema baru při západu slunce s neuvěřitelnými barvami. Pomyslnou třešničkou na dortu pak byla večeře na pláži. Skvělou atmosféru večeře při svíčkách doplňovalo výborné jídlo, místní víno a obloha plná hvězd s viditelnou Mléčnou dráhou.

Snídaně v hotelu probíhají formou bufetu, v případě nižší obsazenosti formou á la carte. U á la carte se můžete těšit na výborné fresh džusy (ananas, baobab, mango, maracuja), košík s domácím pečivem, ovocný talíř a dále si vybrat z ovesné kaše, müsli, palačinek, domácí jogurtu a vajíček na nejrůznější způsoby. Dopoledne pak bylo ideální pro procházku podél pláže, prozkoumání okolí a vyzkoušení bazénu. Po obědě na pláži pod palmami jsme se vydali na výlet lodí do Pemba Mangrooves. Cestou nás trochu potrápily vlny, nicméně asi po hodině cesty jsme dorazili k mangrovníkům a vydali se prozkoumat oblast s kajaky. Večer nás čekala Svahilská večeře, kterou hotel připravuje pro všechny hosty společně. Začíná drinkem na pláži a pokračuje seznámením s přípravou chappati (místní chléb) a společnou večeří s několika chody, během níž zaměstnanci předvedou také krátké pěvecké vystoupení.

Další den našeho pobytu jsme strávili výletem na Pemba Sandbank, kam se dostanete za pouhých 20 minut lodí. Sandbank je krásná písečná mělčina, kde se člověk cítí jako v pravém ráji na zemi. Nekonečné výhledy, jemný písek, křišťálově průzračná voda a naši milí průvodci, kteří nám připraví piknik. Jednoznačně jeden z nejlepších zážitků! Cestou zpět vyzkoušíme šnorchlování, kdy se některým podaří kromě rybek zahlédnout i chobotnici. V rámci oběda nás čeká Svahilská lekce vaření, kdy nám kuchaři ukazují, jak se zpracovává kokos. Pak už následuje vaření, kde nás seznámí s přípravou ryby na svahilský způsob a brambor. Jako suvenýr každý obdržíme seznam použitých receptů s místním kořením. Odpoledne se nám trošku pokazí počasí a začne pršet. Máme štěstí a déšť netrvá dlouho a navečer se můžeme vydat na plachtění při západu slunce. I když místním dřevěným lodím ngalawa zprvu moc nevěříme, nakonec nás čeká příjemná plavba, kdy nás kapitán učí svahilsky, a při sklence vína si vychutnáváme úžasné barvy západu slunce.

Poslední den našeho pobytu se nese v poznávání místní kultury a tradic. Dopoledne se vydáváme na výlet na kolech po Pembě. První zastávka proběhne v nové škole, kterou hotel Constance Aiyana podporuje, poplatek za tento výlet směřuje právě do místní školy jako příspěvek. Zdejší škola funguje pouhé 2 roky a aktuálně zde studuje 704 žáků od 5 do 16 let. I když je člověk připraven na cokoliv, tento zážitek nám vzal dech. Některé děti se s námi chtěly bavit anglicky, jiné se fotit a pak byli nadšení, když jsme jim společnou fotografii ukázali. Někteří místní lidé věří, že jim fotografování vezme duši, proto si přejí fotky ukázat. Velice emotivním zážitkem pak bylo, když nám celá třída 50 ti žáků zazpívala. Po návštěvě školy se vydáváme k více než stoletému britskému majáku, kam se sjíždí místní lidé i zdaleka. Naskytnou se nám krásné výhledy na oceán a hospodaření s mořskými řasami. Pak už nás průvodce Hassan vezme do své vesnice Makangale, ukazuje nám své obydlí a představí svoji rodinu. Blíží se čas oběda, a tak se vydáváme zpět do hotelu. Pro mě se odpoledne nese v duchu relaxace v místních lázních. Součástí all inclusive je 45 minutová masáž, kterou si po dopoledním výletu ráda vychutnám. A co ještě zbývá? Vyzkoušet možnosti koupání. Na Pembě se střídá odliv cca po 6 ti hodinách, v listopadu tak představuje ideální čas na koupání mezi 11 a 16 hodinou. Vzhledem k čistotě zdejšího moře, je nutné dávat si pozor a dívat se, kam šlapete. Občas se zde vyskytují mořští ježci a krabi. Nejlepší podmínky s hladkým přístupem do moře najdete v okolí Presidential villa. Navečer nás čeká Kanga class, kdy nám místní ženy představují styl odívání místních a různé způsoby vázání kanga šátků. Vysvětlí nám, jak se oblékají Masajové, jak si mohou šátky vázat muži a jak naopak musí ženy. Poté každému z nás vytvoří jedinečný model, který si všichni rádi zvěčníme fotografií. Jako suvenýr dostaneme každý kanga šátek a také pár návodů, jak si jej správně uvázat. Večer následuje závěrečná večeře, návštěva vinného sklípku, poděkování a rozloučení.

Constance Aiyana Pemba 5* osloví každého, kdo hledá ničím nerušený klid, pohodu a jedinečnou atmosféru. Okouzlí Vás krásné výhledy na oceán, místní pohostinnost, výborná kuchyně a množství výletů. Kromě námi absolvovaných exkurzí nabízí hotel za příplatek potápění, šnorchlování v chráněné oblasti, rybaření či výlet na sever ostrova.

Poslední den si ještě vychutnáme snídani a krásné výhledy na oceán a pak už následuje cesta na letiště. Tentokrát letíme z Pemby cesnou, která pojme pouze 6 osob, musíme se proto usadit dle váhy, abychom letadlo vyvážili. Opět se jedná o nezapomenutelný zážitek a naskytnou se nám krásné výhledy J Po příletu na hlavní ostrov na nás čeká auto s průvodcem, které nás zaveze do centra na inspekci hotelu Double Tree by Hilton. Historický hotel v samotném centru Stone Town nabízí tradiční ubytování v zanzibarském stylu. K dispozici je 58 pokojů s interiéry z ručně vyřezávaného nábytku. Hotel představuje ideální místo pro ubytování v rámci návštěvy Stone Town nebo místo pro odpočinek před zpátečním letem do Evropy. Aby hotel zajistil ještě větší pohodlí svým hostům, připravuje také vybudování bazénu. My si zde prohlédneme několik pokojů a setkáme se zástupci místního destinačního managementu. Poté se vydáváme na prohlídku Stone Town, města zapsaném na seznamu UNESCO plných spletitých uliček, kde se lze snadno ztratit. Pro Kamenné město jsou typické domy z korálového kamene s vyřezávanými vstupními dveřmi v zanzibarském či arabském stylu. První zastávka ale vede k domu, kde žil legendární zpěvák skupiny Queen, Freddie Mercury. Dále pokračujeme přes místní trhy do kantýny, kde ochutnáváme pravou místní kuchyni. Navštívíme také místní trhy, které lákají k nákupu tradičního koření, jehož vůni nelze odolat. V uličkách nelze také přehlídnout malované obrazy znázorňující krásy Afriky. Poté naše prohlídka směřuje do Anglikánské katedrály, která je neodmyslitelně spjata s cestovatelem Davidem Livingstonem. Nedaleko se pak nachází muzeum věnované otrokářství, cely otroků a památník znázorňujících několik postav spojených s řetězem. Tím naše putování končí. I když jsme na návštěvu Stone Town měli necelý den, město plné kombinace arabského, afrického a indického světa na nás dýchlo příjemnou atmosférou. Nezbývá než doufat, že se na Zanzibar někdy vrátíme a budeme si opět moci vychutnat krásy obou ostrovů. Teď už ale zbývá pouze vydat se na hotel pro zavazadla a k odbavení na letiště.