Botswana

Naše zážitky z cestování po Botswaně

Cesta s Emirates

Afrika mě již dlouho lákala, proto jsem se konečně odhodla a poprvé se vydala na tento kontinet. A když už letět takovou dálku, tak aspoň na pořádně dlouhou dobu. Zvolila jsem tedy sice náročnou, ale úžasnou kombinaci: Jihoafrická republika, Zambie a Botswana.

Letěli jsme s leteckou společností Emirates, let z Vídně do Dubaje trval 5h40min, z Dubaje do Kapského města 9h35min, při cestě zpět jsme se vraceli z Johannesburgu, let do Dubaje trval 8h, z Dubaje pak do Vídně 5h50min. Letecká společnost Emirates opět nezklamala, cesta probíhala hladce a při cestě zpět jsme velmi ocenili váhový limit 30kg na zavazadlo (29,9kg bylo tak tak).

Časový posun ve všech navštívených zemích je v zimním čase +1h, v letním čase není žádný časový posun oproti našemu středoevropskému času, což je velmi příjemné.

Důležitou věcí před cestou, kterou nesmíte zapomenout, je očkování, některá z nich jsou povinná, některá pouze doporučovaná. Je dobré myslet na očkování s časovým předstihem, cestovat pak s mezinárodním očkovacím průkazem, který si mohou úředníci po příletu vyžádat ke kontrole. Doporučuji očkování proti žloutence typ A a B, břišní tyfus, povinné očkování je proti žluté zimnici, v Zambii a Botswaně pak i antimalarika proti malárii.

O mém putování po Jihoafrické republice a Zambii se můžete dočíst v předchozí části cestopisu, nyní Vám však popovídám, jak na mě zapůsobila rozmanitá Botswana.

Uvítání v Botswaně

Náš program v Botswaně organizovala společnost provozující luxusní kempy po celé Botswaně. Již na letišti v Livingstone nás čekal zástupce, pomohl nám s odbavením, uhradili jsme odletovou taxu 35USD a vyčkali na naše spolucestující. Letěli jsme malým letadlem pro 15 osob. Pokud budete cestovat na safari do Botswany, je potřeba mít malé zavazadlo (nejlépe ve sportovní tašce, ne pevná konstrukce) o maximální váze 15kg, všechny kempy jsou vybavené tak, abyste nemuseli vozit velké množství oblečení (vše Vám vyperou do druhého dne), toaletní potřeby jsou také k dispozici.

První přistání probíhalo v Kasane, kde je mezinárodní hranice, museli jsme projít pasovou kontrolou, prověřili, že máme vstupní vízum, které je zatím pro občany ČR potřeba a je nutné vyřídit jej před příletem do země. Po rychlé kontrole jsme pokračovali do jednotlivých kempů. Každý kemp má vlastní přistávací dráhu, čímž se usnadňuje spojení mezi kempy, přelety trvají pár desítek minut, u přistávací dráhy vždy čeká auto s rangerem a obratem Vás odveze do kempu, kde Vás nejprve seznámí s tím, co kemp nabízí a poté již můžete odpočívat a užívat si.

Safari

Safari vyjížďky opět probíhají v brzkých ranních hodinách, budíček v 5:30, v 6:00 lehká snídaně a v 6:30 odjezd na safari, návrat mezi 10 a 11h, následuje oběd, v 16:00 odpolední čaj a svačina, odjezd na safari v 16:30, návrat kolem 19:30, večeře od 20h. Po setmění Vás vždy musí doprovázet ranger, důvodem je bezpečnost, kempy jsou ve volné přírodě. Náš první kemp Kings Pool se nacházel v oblasti Linyanti na západní hranici národního parku Chobe. Kings Pool má pouze 9 luxusních stanů, rozprostírají se podél řeky, najdete zde veškeré pohodlí, od velké postele, šatny, koupelny, obývací části až po prostornou terasu s malým bazénkem a venkovní postelí na odpolední lenošení.

V oblasti Linyanti díky řece a lagunám můžete pozorovat velké množství hrochů, vodního ptactva, obrovská stáda slonů, dále žirafy, zebry, antilopy. Absolvovali jsme plavbu po řece, pozorovali ptáky a hrochy, každé odpolední safari je vždy zakončené „sundowner drinkem“ dle Vašeho přání, ranger se Vás předem zeptá, co byste si přáli za nápoje, ty Vám pak servíruje při západu slunce.

Každý večer jsme usínali za zvuku hrochů, kteří se promenádovali kolem našeho stanu na souš, poslouchali serenády malých žab, pozorovali černo černou oblohu, na které zářily hvězdy. Nerušeni civilizací.

Kempy na úrovni

Další kemp při naší cestě byl Kwetsani v Deltě Okavanga. Delta Okavanga je zajímavá hříčka přírody, je to delta řeky, která nikam nevede a mizí do neznáma. Oblast Okavaga je závislá na deštích v Angole, vždy v dubnu dochází k zatopení vodou, které trvá zhruba 6 měsíců, kdy voda postupně zmizí.

Týden před naším příjezdem byl Kwetsani kemp na suchu, v průběhu týdne vystoupala voda o 50cm a stále ještě stoupala. Vznikne tak obrovská delta, vytvoří se ostrůvky, na který se soustředí zvířata. Delta je plná hrochů a krokodýlů, dopravním prostředkem se zde stávají na půl roku lodě, které projíždí v úzkých kanálech mezi papyrusem, lekníny a vodními trávami. Je to jeden velký zázrak.

Kwetsani se nachází ve stromech, stany jsou propojené chodníky, výhled je do laguny. V noci pod námi dupal hroch, odpoledne se u kempu proháněli sloni. Vyzkoušeli jsme si projížďku v mokoru, podlouhlá loď pro dvě osoby a jednoho pádlistu, který loď odráží pomocí dlouhé tyče, jezdí se pouze v mělkých vodách lagun, kvůli hrochům (kteří jsou velmi nebezpeční), fascinoval nás naprostý klid.

Ranní safari jsme absolvovali na jednom z nezatopených ostrovů, potkali jsme plno žiraf, zeber, slony, stopovali jsme levharta, bohužel jsme se nedočkali, museli jsme stihnout let do posledního kempu. V některých místech jsme projížděli i půl metrem vody, čtyřkolky jsou zde opravdu potřeba. Nutností v této oblasti je repelent a večer dlouhé kalhoty. Pohled na deltu při odletu byl krásný a nezapomenutelný.

Rozlehlé pláně Nxai Pan

Poslední safari částí byla oblast Nxai Pan, úplný protiklad oproti Deltě Okavanga a Linyanti. Nxai Pan jsou rozlehlé pláně, kde se prohání stáda žiraf, zeber, antilop, oryxů, pštrosů. Hlavně jsou zde kočky a to lvi, lvice, gepardi, levharti. Těšili jsme se na vzrušující stopování a měli jsme štěstí. Náš ranger a stopař byli moc šikovní, při prvním safari jsme viděli 2 gepardy, druhý den ráno 5 lvic jak se snaží ulovit něco k snědku, odpoledne pak levharta, a poslední den dokonce lva se dvěma lvicemi. Každý večer jsme vždy spokojeně usínali.

V Nxai Pan byly stáda určitě nejpočetnější. Přímo před kempem Nxai Pan asi 150 metrů bylo napajedlo pro zvířata, mohli jsme tedy z pohodlí lehátka u bazénu pozorovat slony, jak se koupou, žirafy a zebry jak se v odpoledním horku přichází napít, šakal se procházel jen pár metrů od terasy, a dokonce se na nás přišel podívat i gepard. Safari jsou vždy na bázi plné penze a zahrnují i nápoje.

Let do Nxai Pan byl malým letadlem jen pro 5 osob, let z Maunu trval 45 minut. Zde je opravdu nezbytné malé zavazadlo.

Počasí se vydařilo

Počasí během celých 14 dnů bylo úžasné, slunečno, bez deště. V Kapském městě byly teploty přes den kolem 25st, přes noc kolem 15st. Ve Franschoek přes den 30 st, v noci kolem 20st. V Kruger národním parku bylo během ranního safari chladněji (byla potřeba i bunda nebo mikina), přes den ale teplo kolem 25st. U Viktoriiných vodopádů bylo vedro přes 30st, v noci kolem 20st, v Botswaně také velmi teplo kolem 30st, přes noc kolem 20st, na ranní safari byla potřeba mikina a dlouhé kalhoty, v Nxai Pan jsme potřebovali i deku, než vylezlo sluníčko.

Celkově mě Afrika nadchla. Byla jsem velice překvapená, jak vše perfektně fungovalo, nikde jsme nečekali, vše bylo skvěle zorganizované. Především přesuny v Botswaně mezi jednotlivými kempy, všichni byli informovaní. Lety byly přesně na čas. Neuvěřitelné, jak je možné vše naplánovat. Bezpečnost ve všech navštívených místech bez jediného problému. Safari si určitě zamilujete. A já letos určitě do Zoo nepůjdu, vidět zvířata ve volné přírodě je nepopsatelný zážitek. Dlouho budu na tuto cestu vzpomínat.

Během své cesty po Botswaně jsem navštívila tyto kempy a hotely

Pokud jste se po přečtení mé zprávy z cesty inspirovali a toužíte po podobných cestovatelských zážitcích, ráda Vám připravím dovolenou na klíč.